Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Personál kolejí a menzy je výborný, jen je třeba mu ukázat správný směr

Personál kolejí a menzy je výborný, jen je třeba mu ukázat správný směr
"Personál kolejí a menzy je výborný, jen je třeba mu ukázat správný směr," říká ředitel Ubytovacích a stravovacích služeb Tomáš Otipka.

Novým ředitelem stravovacích a ubytovacích služeb VŠB – Technické univerzity Ostrava se na jaře stal Tomáš Otipka, který v oblasti gastronomie a hotelnictví působí přes dvacet let.
Jaké jsou jeho vize ohledně bydlení na kolejích a stravování v menze a jaké změny plánuje? Odpovíme v rozhovoru.

Vystudoval jste mezinárodní hotelovou školu v rakouském Retzu. Existuje někdo, kdo vás ovlivnil, abyste se vydal tímto směrem, anebo jste si tak zvolil úplně sám?

V mládí jsem vyrůstal v Jeseníkách, kde rodiče po Sametové revoluci provozovali penzion. Myslím, že právě toto mě ovlivnilo.

Dříve jste pracoval jako ředitel hotelu a působil jste i jako provozní manažer. Co vás přimělo přihlásit se do konkurzu na ředitele ubytovacích a stravovacích služeb VŠB-TUO?

Na posledním pracovišti jsem strávil 15 let, byl jsem ve fázi vyhoření, a tak jsem hledal novou výzvu. Velmi důležitý pro mě byl také čas s rodinou. Tady je pracovní doba více daná, máte volné večery a víkendy, svátky. V klasické gastronomii se dělá od pondělí do neděle, takže v okamžiku, kdy máte malé děti, je máte malé jen jednou a jejich dětství vám kvůli práci uteče.

Jak vypadá váš běžný den?

Do práce jezdím na 6 hodin, po ránu jsem schopen v klidu vyřídit administrativu, která mi zůstala z předchozího dne, pak odcházím na menzu. Během dne řeším běžné věci včetně schůzek, administrativy, pochůzky po provozech. Zatím je pro mě každý den jiný. Pracovní den ukončuji kolem 16. hodiny.

Jaká jste měl od nové práce očekávání? Přeci jen, nastupoval jste na školu z rekreačního centra.

Očekávání jsem měl různá. Přiznám se, že jsem slyšel různé věci, nicméně jsem byl mile překvapen. Hlavně z personálu, který je opravdu výborný, jen je třeba mu ukázat správný směr a dívat se do budoucnosti.

Dá se stravování a ubytování na univerzitě řídit podobně jako v odvětví HORECA? Je něco, co jste si s sebou přinesl z praxe na hotelu či v rekreačním centru a už jste to zavedl tady, či máte v plánu zavést?

Určitě je to podobné, v praxi se o zákazníka více bojuje a přetahujete se s ním s konkurencí, tady nemá zákazník moc prostor jít někam jinam. Je potřeba mu nabídnout to, po čem touží, takže za mě je ideální zákazníkům naslouchat. Proto je třeba vidět polévka u menzy a do nedávna to byl údajně neřešitelný problém.

Velmi diskutovaná byla mezi studenty a zaměstnanci zejména menza. Jen pro představu – kolik lidí se podílí na přípravě jídel v menze a kolik jídel denně uvaříte? 

Menza zaměstnává, včetně vývozu, kuchařů či úklidu, kolem 25 lidí. Co se týká množství jídel, která denně uvaříme, tak v létě jsme se pohybovali mezi 300 a 400 jídly denně. Na začátku akademického roku, kdy ještě nebyl omezený provoz, jsme vařili 1100 jídel denně.

V dnešním světě je trendem jíst bio, být vegetariánem nebo na bezlepkové dietě, spousta lidí se snaží jíst zdravě. Co máte připraveno pro tyto strávníky?

Tohoto trendu jsem si vědom, snažíme se více jídel uvařit v bezlepkové variantě, taktéž je denně vždy jedno jídlo bezmasé. Už v létě jsem se snažil mít v bufetu na Kruhovce v nabídce vždy saláty. Do budoucna bych rád, aby se tento bufet změnil právě na formu salaterie – bageterie. Chci z něj udělat moderní provoz.

Zmínil jste omezený provoz. Kolik jídel uvaříte v omezeném provozu, bez studentů, kteří jsou na distanční výuce?

Pohybujeme se mezi 500 až 700 jídly denně, samozřejmě ale záleží na dnu v týdnu.

Jak je to se surovinami, které menza v přípravě jídel používá?

Suroviny jsou asi ten největší oříšek, Moc rád bych nakupoval od farmářů ať už třeba zeleninu nebo maso, ale všichni by to poznali ihned na ceně. Proto v tuto chvili hledáme vhodné nové dodavatele, popřípadě upravujeme požadavky na ty stávající.

Ochutnáváte vy sám jídlo, které Menza či naše bufety připraví?

Samozřejmě.

Největší starost studentů vysoké školy na začátku akademického roku je, krom toho, co budou jíst i to, kde budou bydlet. Kolik u vás momentálně bydlí studentů?

Koleje máme plné, momentálně ale chybí třináctipodlažní budova A která je v rekonstrukci. Je pravda, že při nařízení distanční výuky pár studentů koleje opustilo, nicméně situace není tak hrozná, jako byla na jaře, kdy studenti museli odjet domů.

Čeho konkrétně se týká rekonstrukce budovy A?

Jedná se o rekonstrukci interiéru a také rozvody vody, elektřiny, nové dveře a koupelny. Spolu s rekonstrukcí budou vybudována i dvě patra hotelu. Koncem akademického roku bychom měli fi nišovat, studenti se tak po prázdninách vrátí do nového.

Spousta vysokoškolských ubytovacích zařízení nemá koleje naplněny na sto procent. I v našich se nachází hotel GARNI. Jak velký je, kolik lůžek nabízí a koho nejčastěji na hotelu ubytováváte?

Hotel Garni má buňkové pokoje stejně jako studenti, k dispozici je 32 pokojů a můžeme zde ubytovat až 80 osob. Co se týká skladby hostů tak jsou to návštěvy univerzity, obchodní cestující, ale i třeba sportovci.

Jaké máte vize, co se týká ubytovacích a stravovacích služeb tady na univerzitě?

Co se týká kolejí, shodli jsme se s kolegyní, že jakmile bude dokončená rekonstrukce budovy A, rádi bychom jedu budovu kolejí vyhradili jako klidnější, jednolůžkové ubytování. Jsou studenti, kteří se chtějí věnovat studiu, anebo vedle školy také pracují, a tak se chtějí vyspat. Další mojí vizí jsou malometrážní byty, které vzniknou na zkoušku v budově A. Studenti potřebují soukromí, jejich nároky na něj se zvyšují, takže toto je jedna z cest, pokud se toto osvědčí, můžeme takto upravit některou z dalších budov.

A co stravování?

Zavedl jsem novinky, které už běží. Jednou z nich je i tzv. low cost jídlo, které je určeno pro studenty a které je pro ně z hlediska peněz výhodné. Chci začít využívat i moderní technologie. Chceme přicházet s drobnými novinkami, všechno je ale otázka peněz.

Vloženo: 8. 12. 2020
Kategorie:  Aktuality
Zadal:  Administrátor
Útvar: 9920 - Vztahy s veřejností
Zpět