Regionálně inženýrskogeologická studie sklonu svahu, inženýrskogeologických poměrů a únosnosti v stavebních jamách.
SP2022/106
Realizovaný výzkum se bude skládat ze dvou samostatných studii První studie bude navazovat na předchozí výzkum analýzy sklonu svahu ve vztahu k inženýrskogeologickým rajónům. V roce 2021 byla vytvořena Small-scale analýza, která vycházela z mapy inženýrskogeologického rajónování v měřítku 1:500 000. V tomto roce bude výzkum již zaměřený na daleko podrobnější měřítko inženýrskogeologické mapy rajónování České republiky 1:50 000, což přinese vědecky významnější a podrobnější informace pro obor inženýrské geologie. Znalost vztahu sklonu svahu a inženýrskogeologických rajónů je významná z pohledu inženýrské geologie, geotechniky, zakládání staveb, protože zvyšující se sklon svahu vytváří potřebu vytváření zářezu, respektive výkopu v geologické stavbě, což mění pravděpodobnost výskytu problému z pohledu nerovnoměrného sedání (Campolunghi et al., 2007; Li et al., 2021) a únosnosti staveb (Salgado et al., 2004; Kalinli et al., 2011; Bell, 2013). Když zakládáme stavbu, tak jednou z nejdůležitějších okrajových podmínek je sklon svahu (Koulouri and Giourga, 2007; Zhao et al., 2015; Shen et al., 2016) ve smyslu, zda bude stavba realizována bez zářezu (rovinný terén), v zářezu (sklonitý terén) nebo kombinovaně částečně v zářezu a částečně na násypu. Pokud budeme zmiňovat pouze tento důležitý příklad, tak z toho automaticky plyne, že je velice pozitivní informací (vědecká motivace studie) poznat sklony svahů (na základě DMR - první okrajová podmínka) v určité inženýrskogeologické geologické stavbě (druhá okrajová podmínka), která bude ve studii reprezentována inženýrskogeologickými rajóny (Marschalko et al., 2012, 2013). Druhou velice důležitou okrajovou podmínkou realizace studie je tedy znalost inženýrskogeologických poměrů, což splňují mapy inženýrskogeologického rajónování (Zuquette et al., 2004; Chacón et al., 2006; Dearman, 2013). Ty vytváří zjednodušený model s podobnými inženýrskogeologickými poměry pro potřeby inženýrské geologie, geotechniky a zakládání staveb. Na základě kombinace dvou výše zmíněných okrajových podmínek bude vytvořena studie, která hodnotí vztah sklonu svahu vůči inženýrskogeologickým rajónům. Znamená to, že všechny statisticky zpracované sklony svahu budou zhodnoceny v jednotlivých inženýrskogeologických rajónech tedy v územích s podobnými inženýrskogeologickými poměry. Tyto informace budou velice potřebné pro vědce v oborech inženýrské geologie, geotechniky a zakládání staveb, ale budou také důležité didakticky a pro projekční činnost (představa projektantů o zhodnocovacích prostředích). Získáme tak nové informace o statisticky zpracovaných údajích, v rámci kterých mohou v České republice počítat s určitými hodnotami sklonu svahů ve smyslu jejich rozpětí (minima a maxima) v inženýrskogeologický podobných prostředích (inženýrskogeologické rajóny). Kromě hodnoty rozptylu mezi minimem a maximem budou zjišťovány statistické charakteristiky 25 %, 50 % (mediánu), 75 % kvantilu, a zároveň průměrného sklonu svahu. Všechny tyto statistické hodnoty v jednotlivých inženýrskogeologických rajónech umožní předpokládat četnější sklony svahů v jednotlivých inženýrskogeologických prostředích (rajónech). To znamená, že můžeme pracovat s pravděpodobnějšími variantami ve smyslu četnosti. Inženýrští geologové a geotechnici tak získají základní přehled o sklonech svahu v jednotlivých inženýrskogeologických rajónech. Je evidentní, že s takto získanými hodnotami se dá strukturovaně pracovat, protože plošně více rozsáhlé inženýrskogeologické rajóny budou mít mnohem větší a praktičtější význam než méně plošně rozsáhlé. Jejich variabilita i z pohledu méně četných typů však přinese zajímavou možnost srovnání tohoto významného parametru (sklony svahů). Výše již byla zmiňována vědecká potřeba výzkumu sklonu svahů v inženýrskogeologických rajónech. Zde je ale ještě důležité zmínit, že se zvyšující se hodnotou sklonu svahu v daném inženýrskogeologickém rajónu se zvyšuje pravděpodobnost problémů souvisejících s nerovnoměrným sedáním nebo únosností. Každý inženýrskogeologický rajón se chová individuálně dle inženýrskogeologických poměrů a dle fyzikálně-mechanických parametrů, zejména v souvislosti se stlačitelností (deformačním modulem). Studium sklonu svahu vztažené k inženýrskogeologickému rajónu má mnohem větší význam než studium sklonu neřešící vztah ke konkrétnímu inženýrskogeologickému prostředí. Změna sklonu svahu v kombinaci s určitou nepříznivou geologickou stavbou může způsobovat potřebu jiného založení stavby nebo problému s únosností, respektive nerovnoměrným sedáním. Každé zakládání různých druhů inženýrských objektů má v zásadě různorodý vztah ke změnám sklonu svahu. Základním podkladem sklonu svahu bude digitální model terénu tvořen maticí bodů s rozestupy 5x5 m. Jejich výšková přesnost je daná střední chybou výšky 0,3 m v odkrytém terénu. V část DMR, kde je terén zalesněný je střední chyba 1 m. V rámci předzpracování bude tato reprezentace (matice bodů) převedena do podoby matice čtvercových buněk, které mají rozměr 5x5 m. V další fázi bude vypočítán sklon svahu tak, že z rastrů reliéfu budou odvozeny sklony výpočtem vycházejícím z analýzy okolí, tedy pomocí konvolučního plovoucího okna, kde pro každou buňku bude vyhodnoceno okolí 3x3 buňky a z těchto 9 výškových údajů bude vypočítán sklon pro centrální buňku. Následně bude provedena překryvná analýza vrstvy sklonů a vrstvy inženýrskogeologických rajónů. Inženýrskogeologické rajóny budou reprezentovány polygony s územím s podobnými inženýrskogeologickými poměry. Je potřebné si uvědomit, že každý inženýrskogeologický rajón nebude tvořen pouze jedním polygonem ale souborem polygonů v různých částech České republiky. To znamená, že všechny statistické charakteristiky budou vypočteny sumárně za všechny polygony tvořící jeden typ inženýrskogeologického rajónu. Budou vypočteny následující statistické charakteristiky průměrný sklon svahu, minimální a maximální sklon, 25% kvantil, 50% kvantil (medián), 75% kvantil sklonu svahu. Součástí studie bude kromě řešení vztahů sklonu svahů a inženýrskogeologických rajónu taky řešení vztahu k distribuci krajinných prvků. Poznání distribuce krajinných prvků v regionální geologické stavbě České republiky je velice důležité, protože může být strukturovaně založené na významné krajinné prvky, jakými jsou zastavěné oblasti tzn. že pokud máme oblasti s vyšší hustotou zástavby, tak je větší potřeba znalosti z pohledu krajinného prvku zástavba. Výsledky studie mohou být díky těmto informacím více strukturované a přizpůsobené potřebám určitých krajinných prvků. Jak už bylo výše zmíněno, bude hodnocen vzájemný vztah inženýrskogeologických rajónů, sklonu svahů, ale také krajinných prvků. Sklon svahu s typem geologické stavby dává významnou predispozici pro charakter krajinných prvků (Griffiths et al., 2012; Marschalko et al., 2017, 2019). Tak například lesnická činnost nevyžaduje častý pojezd techniky po terénu, tak jak je tomu v případě zemědělské činnosti, kde je nutno pojíždět technikou několikrát v roce. To znamená, že terény (území-rajóny) s vyššími sklony svahu mohou být z pohledu lesnické činnosti více vhodné, než je tomu v případě činnosti zemědělské. Dalším důvodem je význam charakteru základových půd. Tak například předkvartérní inženýrskogeologické rajóny s výskytem skalních a poloskalních hornin a jejich eluvií mají méně vhodné fyzikálně-mechanické vlastnosti z pohledu obdělávání zemědělských půd (vyšší podíl skalních úlomků v půdách v souvislosti s existencí zvětralinového pláště v prostředí skalních a poloskalních hornin), než je tomu v případě první skupiny zeminových rajónů. Tato skutečnost také vede v řadě oblastí k menší ekonomické výhodnosti zemědělské činnosti oproti lesnické. Pokud budeme obecně hodnotit výskyt krajinného prvku pole a louky v souvislosti se sklony svahu tak je zřejmé, že rajóny s nižšími hodnotami sklonů je možno snadněji zemědělsky obdělávat pomocí strojů. Zároveň tyto inženýrskogeologické rajóny mají charakter zeminových základových půd, které mají vhodnější vlastnosti než skalní a poloskalní horniny a jejich eluvia. To má za následek také větší ekonomickou výhodnost zemědělské činnosti, a tudíž i větší procentuální podíl zastoupení tohoto krajinného prvku. Dalším hodnoceným krajinným prvkem bude zástavba, která je daleko lépe technicky a ekonomicky realizovatelnější na nížinných územích s nižším sklonem svahu než naopak, což je charakteristické pro první skupinu rajónů zeminových základových půd. Na rovinnějších územích máme nižší náklady na stavební objekty, protože mohou být konstrukčně jednodušší. Zároveň zde máme nižší náklady na zemní práce z pohledu objemu výkopu a násypu, ale také z pohledu vhodnější těžitelnosti hornin. To se projevuje nižšími třídami těžitelnosti (Marschalko et al., 2008, 2012; Du et al., 2015; Zichella et al., 2017), které jsou typické pro zeminové masivy. Kdežto u druhé skupiny rajónů máme méně vhodnou těžitelnost. To znamená, že jsou zde vyšší třídy těžitelnosti, které ve finále znamenají těžší technickou realizaci zemních prací, což má za následek vyšší náklady na realizaci stavby. Získané informace ze studie o sklonech svahu inženýrskogeologických rajónů pomůžou vědcům, inženýrským geologům, geotechnikům, projektantům a zakladačům staveb získat představu o sklonech svahu v České republice ve vztahu k jednotlivým rajónům. Podrobnější měřítka, které budou zhodnocované v rámci projektu v tomto roce, pomohou získat reálnější představu o zkoumaných parametrech. To jim pomůže zejména v tom, aby mohli předpokládat určité problémy s nerovnoměrným sedáním v souvislosti s charakterem inženýrskogeologických poměrů v jednotlivých hodnocených rajónech. Vyšší sklon svahu znamená větší pravděpodobnost výskytu problému s nerovnoměrným sedáním, avšak v pouze určité geologické stavbě (inženýrskogeologické rajóny poskytují základní informaci o inženýrskogeologických poměrech). Studie poskytne určitou úvodní informaci, kterou pak vyřešíme v souvislosti s lokálním inženýrskogeologickým průzkumem na dané lokalitě. Řešení této problematiky je jedním z nejdůležitějších témat pro inženýrské geology a geotechniky. Druhá, obsahově menší část studie, bude hodnotit a srovnávat soubor přibližně sta dokumentací výkopů stavebních jam (Bell, 2004; Wu et al., 2006; Zhou et al., 2010; Liu et al., 2014) zejména z pohledu únosnosti (Salgado et al., 2004; Kalinli et al., 2011; Bell, 2013). Výběr výzkumných lokalit bude zaměřený na různé druhy kvartérní geologické stavby (Wu et al., 2016; Giles et al., 2017) charakteru zemin ale také na skalní a poloskalní horniny (Rosser et al., 2005; Dinc et al., 2011; Park et al., 2017; Yang et al., 2018), které tvoří většinou předkvartérní geologická stavba. Takovýto typ studie chybí v inženýrské geologii. Je zřejmé, že veliká pozornost v inženýrské geologii je věnována samotným inženýrskogeologickým průzkumům na jednotlivých lokalitách, avšak velice důležitá je i dokumentace stavebních jam, protože ta může ještě dodatečně odhalit potenciální problémy, které ovlivňují únosnost nebo nerovnoměrné sedání. Pokud jsou realizované dokumentace stavebních jam, tak jsou vyhodnocovány pouze individuálně, a tudíž chybí studie, která by tuto problematiku dokázala vzájemně srovnat a získat tak více relevantní poznatky z pohledu této problematiky. Datový soubor stavebních jam se bude skládat ze dvou částí. První datový soubor se bude skládat ze stavebních jam, které budou zpracovány rešeršně a druhá menší část bude zpracována na základě přímé dokumentace v roce řešení projektu. Stavební jámy budou srovnávány na základě různých typů základových půd, výpočtové únosnosti, ale také tříd těžitelnosti, které jsou důležité pro realizaci zemních prací. Použitá literatura 1) Bell, F. G. (2013). Engineering geology and geotechnics. Elsevier. 2) Campolunghi, M. P., Capelli, G., Funiciello, R., Lanzini, M. (2007). Geotechnical studies for foundation settlement in Holocenic alluvial deposits in the City of Rome (Italy). Engineering geology, 89(1-2), 9-35. 3) Dearman, W. R. (2013). Engineering geological mapping. Elsevier. 4) Dinc, O. S., Sonmez, H., Tunusluoglu, C., Kasapoglu, K. E. (2011). A new general empirical approach for the prediction of rock mass strengths of soft to hard rock masses. International Journal of Rock Mechanics and Mining Sciences, 48(4), 650-665. 5) Du, Y. J., Fan, R. D., Liu, S. Y., Reddy, K. R., Jin, F. (2015). Workability, compressibility and hydraulic conductivity of zeolite-amended clayey soil/calcium-bentonite backfills for slurry-trench cutoff walls. Engineering Geology, 195, 258-268. 6) Giles, D., Martin, C., Williams, R. (2017). Engineering geology of the Quaternary. Quarterly Journal of Engineering Geology and Hydrogeology, 50(4), 369-378. 7) Griffiths, J. S., Stokes, M., Stead, D., Giles, D. (2012). Landscape evolution and engineering geology: results from IAEG Commission 22. Bulletin of Engineering Geology and the Environment, 71(4), 605-636. 8) Chacón, J., Irigaray, C., Fernandez, T., El Hamdouni, R. (2006). Engineering geology maps: landslides and geographical information systems. Bulletin of Engineering Geology and the Environment, 65(4), 341-411. 9) Kalinli, A., Acar, M. C., Gündüz, Z. (2011). New approaches to determine the ultimate bearing capacity of shallow foundations based on artificial neural networks and ant colony optimization. Engineering Geology, 117(1-2), 29-38. 10) Koulouri, M., & Giourga, C. (2007). Land abandonment and slope gradient as key factors of soil erosion in Mediterranean terraced lands. Catena, 69(3), 274-281. 11) Li, M. G., Chen, J. J., Xu, Y. S., Tong, D. G., Cao, W. W., Shi, Y. J. (2021). Effects of groundwater exploitation and recharge on land subsidence and infrastructure settlement patterns in shanghai. Engineering Geology, 282, 105995. 12) Liu, B., Zhang, G., Jiang, Y., Zhang, M., Song, C. (2014). Settlement research on single pumping well of foundation pit using changeable permeability coefficient model. Journal of Engineering Geology, 22(6), 1123-1127. 13) Marschalko, M., Lahuta, H., Juris, P. (2008). Analysis of workability of rocks and type of prequarternary bedrock in the selected part of the Ostrava conurbation by means of geographic informaion systems. Acta Montanistica Slovaca, 13(2), 195-203. 14) Marschalko, M., Bednárik, M., Yilmaz, I. (2012). Evaluation of engineering-geological conditions for conurbation of Ostrava (Czech Republic) within GIS environment. Environmental Earth Sciences, 67(4), 1007-1022. 15) Marschalko, M., Yilmaz, I., Bednarik, M., Kubečka, K., & Bouchal, T. (2013). Application of the Engineering‐Geological Conditions in Land‐Use Plans in the Petrvald Region (Czech Republic). Acta Geologica Sinica‐English Edition, 87(1), 272-285. 16) Marschalko, M., Zástěrová, P., Yilmaz, I., Jelínek, P., Růžička, J., Růžičková, K., Duda, R. (2017). A case study assessing thermal activity at a significant geotourism locality of Ema coal tailing dumps in the mining landscape of Ostrava, Czech Republic. Quarterly Journal of Engineering Geology and Hydrogeology, 50(1), 53-59. 17) Marschalko, M., Yilmaz, I., Krčmář, D., Cheng, X., Kubáč, J., Kycl, P. (2019). A small-scale map analysis of the engineering-geological zone and landscape element dependencies for the land-use planning purposes in the Czech Republic. Environmental Earth Sciences, 78(1), 1-10. 18) Park, D., Michalowski, R. L. (2017). Three-dimensional stability analysis of slopes in hard soil/soft rock with tensile strength cut-off. Engineering Geology, 229, 73-84. 19) Rosser, N. J., Petley, D. N., Lim, M., Dunning, S. A., Allison, R. J. (2005). Terrestrial laser scanning for monitoring the process of hard rock coastal cliff erosion. Quarterly Journal of Engineering Geology and Hydrogeology, 38(4), 363-375. 20) Salgado, R., Lyamin, A. V., Sloan, S. W., Yu, H. S. (2004). Two-and three-dimensional bearing capacity of foundations in clay. Géotechnique, 54(5), 297-306. 21) Shen, H., Zheng, F., Wen, L., Han, Y., & Hu, W. (2016). Impacts of rainfall intensity and slope gradient on rill erosion processes at loessial hillslope. Soil and Tillage Research, 155, 429-436. 22) Wu, J., Jiang, H., Su, J., Shi, B. (2016). DFOS-based monitoring on Quaternary sediments deformation and land subsidence in Suzhou, China. Journal of Engineering Geology, 24(1), 56-63. 23) Wu, M. B., Lin, D. F., Dai, Y. M., Yu, Q. (2006). Design and monitoring of retaining of pits in foundation-pit. Chinese Journal of Geotechnical Engineering, 28(S1), 1569-1572. 24) Yang, S. Q., Chen, M., Fang, G., Wang, Y. C., Meng, B., Li, Y. H., Jing, H. W. (2018). Physical experiment and numerical modelling of tunnel excavation in slanted upper-soft and lower-hard strata. Tunnelling and Underground Space Technology, 82, 248-264. 25) Zhao, Q., Li, D., Zhuo, M., Guo, T., Liao, Y., & Xie, Z. (2015). Effects of rainfall intensity and slope gradient on erosion characteristics of the red soil slope. Stochastic Environmental Research and Risk Assessment, 29(2), 609-621. 26) Zhou, N., Vermeer, P. A., Lou, R., Tang, Y., Jiang, S. (2010). Numerical simulation of deep foundation pit dewatering and optimization of controlling land subsidence. Engineering Geology, 114(3-4), 251-260. 27) Zichella, L., Bellopede, R., Marini, P., Tori, A., Stocco, A. (2017). Diamond wire cutting: A methodology to evaluate stone workability. Materials and Manufacturing Processes, 32(9), 1034-1040. 28) Zuquette, L. V., Pejon, O. J., dos Santos Collares, J. Q. (2004). Engineering geological mapping developed in the Fortaleza metropolitan region, State of Ceara, Brazil. Engineering geology, 71(3-4), 227-253. Historické působení v SGS za poslední 4 roky: Zaměstnanci: Marian Marschalko SP2021/59 Analýza vzájemného vztahu inženýrskogeologické stavby horninových masivů, sklonu svahů a koeficientu hydraulické vodivosti, 420 000 Kč, školitel. 1 Jimp: MARSCHALKO, M., ZIĘBA, Z., NIEMIEC, D., NEUMAN, D., MOŃKA, J., DĄBROWSKA, J. Suitability of Engineering-Geological Environment on the Basis of Its Permeability Coefficient: Four Case Studies of Fine-Grained Soils. Materials, 2021, 14(21), 6411 SP2020/49 Analýza inženýrskogeologického prostředí u vybraných kanalizačních staveb a skládek vápenatého odpadu, 450 000 Kč, školitel 1 D: NIEMIEC, D., MARSCHALKO, M., YILMAZ, I., SOMBATHY, E., YANG, S., KUBÁČ, J., MATUSZKOVÁ, B., DURAJ, M., MENDES, E. Specific problems of engineering geological survey of sewer constructions. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. London : Institute of Physics, 2020, s. nestránkováno. SP2019/131 Analýza výzkumu aplikované geologie na lokalitách v České republice a Polsku, 593 000 Kč, školitel 1 Jimp: POPIELARCZYK, D., MARSCHALKO, M., TEMPLIN, T., NIEMIEC, D., YILMAZ, I., MATUSZKOVÁ, B. Bathymetric Monitoring of Alluvial River Bottom Changes for Purposes of Stability of Water Power Plant Structure with a New Methodology for River Bottom Hazard Mapping (Wloclawek, Poland). Sensors, 2020, roč. 20, č. 17, s. nestránkováno. 1 D: NIEMIEC, D., MARSCHALKO, M., YILMAZ, I., SOMBATHY, E., YANG, S., KUBÁČ, J., MATUSZKOVÁ, B., DURAJ, M., MENDES, E. Specific problems of engineering geological survey of sewer constructions. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. London : Institute of Physics, 2020, s. nestránkováno. SP2018/33 Řešení vybraných geologických otázek středoevropského prostoru, 1 500 000 Kč, školitel 3 Jimp: KRČMÁŘ, D., MARSCHALKO, M., YILMAZ, I., MALÍK, P., ČERNÁK, R., ŠVASTA, J., KULLMAN, E., RUSNÁKOVÁ, D., POPIELARCZYK, D., YANG, S. Mapping the low-enthalpy geothermal potential of Quaternary alluvial aquifers in Slovakia. Bulletin of Engineering Geology and the Environment, 2019, roč. 79, č. 3, s. nestránkováno. MARSCHALKO, M., PUTIŠKA, R., YILMAZ, I., NIEMIEC, D., VYBÍRAL, V., POPIELARCZYK, D., MATUSZKOVÁ, B. Investigation of a hazardous uncontrolled dumpsite in an oxbow lake of the Nitra River for pollution potential: a case study. Environmental Monitoring and Assessment, 2020, roč. 192, č. 1, s. nestránkováno. MARSCHALKO, M., VICHEREK, P., VICHERKOVÁ, M., YILMAZ, I., KUBÁČ, J., POPIELARCZYK, D., KEMPA, T., YANG, S. Soil contamination by tar in the alluvial sediments: case study of the brownfield remediation project in the Czech Republic.. Environmental Earth Sciences, 2020, roč. 79, č. 2, s. 52. 1 D: KUBÁČ, J., MARSCHALKO, M., NIEMIEC, D., YILMAZ, I., CHENG, X., DURAJ, M. Quantification of the Quaternary Geological Structure Using Geological Cross-Sections in a Selected Part of the Moravian-Silesian Region for Geotechnical Purposes. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. Volume 471. Bristol : IOP Publishing, 2019, s. nestránkováno. Dominik Niemiec SP2021/59 Analýza vzájemného vztahu inženýrskogeologické stavby horninových masivů, sklonu svahů a koeficientu hydraulické vodivosti, 420 000 Kč, spoluřešitel 1 Jimp: MARSCHALKO, M., ZIĘBA, Z., NIEMIEC, D., NEUMAN, D., MOŃKA, J., DĄBROWSKA, J. Suitability of Engineering-Geological Environment on the Basis of Its Permeability Coefficient: Four Case Studies of Fine-Grained Soils. Materials, 2021, 14(21), 6411 1 D: DURAJ, M., NIEMIEC, D., MENDES, E., SOMBATHY, E. Stability of the bedrock of castle building for geotourism purposes. In: IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. IOP Publishing, 2021, Vol. 906, No. 1, p. 012028. SP2020/49 Analýza inženýrskogeologického prostředí u vybraných kanalizačních staveb a skládek vápenatého odpadu, 450 000 Kč, spoluřešitel 1 D: NIEMIEC, D., MARSCHALKO, M., YILMAZ, I., SOMBATHY, E., YANG, S., KUBÁČ, J., MATUSZKOVÁ, B., DURAJ, M., MENDES, E. Specific problems of engineering geological survey of sewer constructions. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. London : Institute of Physics, 2020, s. nestránkováno. SP2019/131 Analýza výzkumu aplikované geologie na lokalitách v České republice a Polsku, 593 000 Kč, spoluřešitel 1 Jimp: POPIELARCZYK, D., MARSCHALKO, M., TEMPLIN, T., NIEMIEC, D., YILMAZ, I., MATUSZKOVÁ, B. Bathymetric Monitoring of Alluvial River Bottom Changes for Purposes of Stability of Water Power Plant Structure with a New Methodology for River Bottom Hazard Mapping (Wloclawek, Poland). Sensors, 2020, roč. 20, č. 17, s. nestránkováno. 1 D: NIEMIEC, D., MARSCHALKO, M., YILMAZ, I., SOMBATHY, E., YANG, S., KUBÁČ, J., MATUSZKOVÁ, B., DURAJ, M., MENDES, E. Specific problems of engineering geological survey of sewer constructions. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. London : Institute of Physics, 2020, s. nestránkováno. SP2018/33 Řešení vybraných geologických otázek středoevropského prostoru, 1 500 000 Kč, spoluřešitel 1 Jimp: MARSCHALKO, M., PUTIŠKA, R., YILMAZ, I., NIEMIEC, D., VYBÍRAL, V., POPIELARCZYK, D., MATUSZKOVÁ, B. Investigation of a hazardous uncontrolled dumpsite in an oxbow lake of the Nitra River for pollution potential: a case study. Environmental Monitoring and Assessment, 2020, roč. 192, č. 1, s. nestránkováno. 3 D: KUBÁČ, J., MARSCHALKO, M., NIEMIEC, D., YILMAZ, I., CHENG, X., DURAJ, M. Quantification of the Quaternary Geological Structure Using Geological Cross-Sections in a Selected Part of the Moravian-Silesian Region for Geotechnical Purposes. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. Volume 471. Bristol : IOP Publishing, 2019, s. nestránkováno. DURAJ, M., NIEMIEC, D., YANG, S., CHENG, X., KUBÁČ, J., ARENCIBIA MONTERO, O. Several Primacies of Jáchymov Town and Their Significance for Geotourism. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. Volume 221. Bristol : IOP Publishing, 2019, s. 012150. DURAJ, M., NIEMIEC, D., KUBÁČ, J., YANG, S., XIANFENG, Ch., ARENCIBIA MONTERO, O. Extending Offer of Options for Tourism in Orava Region with Geotourism Localities. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. Volume 221. Bristol : IOP Publishing, 2019, s. 012149. Jan Kubáč SP2020/49 Analýza inženýrskogeologického prostředí u vybraných kanalizačních staveb a skládek vápenatého odpadu, 450 000 Kč, hlavní řešitel. 1 D: NIEMIEC, D., MARSCHALKO, M., YILMAZ, I., SOMBATHY, E., YANG, S., KUBÁČ, J., MATUSZKOVÁ, B., DURAJ, M., MENDES, E. Specific problems of engineering geological survey of sewer constructions. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. London : Institute of Physics, 2020, s. nestránkováno. SP2019/131 Analýza výzkumu aplikované geologie na lokalitách v České republice a Polsku, 593 000 Kč, hlavní řešitel 1 D: NIEMIEC, D., MARSCHALKO, M., YILMAZ, I., SOMBATHY, E., YANG, S., KUBÁČ, J., MATUSZKOVÁ, B., DURAJ, M., MENDES, E. Specific problems of engineering geological survey of sewer constructions. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. London : Institute of Physics, 2020, s. nestránkováno. SP2018/33 Řešení vybraných geologických otázek středoevropského prostoru, 1 500 000 Kč, student 1 Jimp: MARSCHALKO, M., VICHEREK, P., VICHERKOVÁ, M., YILMAZ, I., KUBÁČ, J., POPIELARCZYK, D., KEMPA, T., YANG, S. Soil contamination by tar in the alluvial sediments: case study of the brownfield remediation project in the Czech Republic.. Environmental Earth Sciences, 2020, roč. 79, č. 2, s. 52. 3 D: KUBÁČ, J., MARSCHALKO, M., NIEMIEC, D., YILMAZ, I., CHENG, X., DURAJ, M. Quantification of the Quaternary Geological Structure Using Geological Cross-Sections in a Selected Part of the Moravian-Silesian Region for Geotechnical Purposes. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. Volume 471. Bristol : IOP Publishing, 2019, s. nestránkováno. DURAJ, M., NIEMIEC, D., YANG, S., CHENG, X., KUBÁČ, J., ARENCIBIA MONTERO, O. Several Primacies of Jáchymov Town and Their Significance for Geotourism. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. Volume 221. Bristol : IOP Publishing, 2019, s. 012150. DURAJ, M., NIEMIEC, D., KUBÁČ, J., YANG, S., XIANFENG, Ch., ARENCIBIA MONTERO, O. Extending Offer of Options for Tourism in Orava Region with Geotourism Localities. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. Volume 221. Bristol : IOP Publishing, 2019, s. 012149 Studenti: David Neuman SP2021/59 Analýza vzájemného vztahu inženýrskogeologické stavby horninových masivů, sklonu svahů a koeficientu hydraulické vodivosti, 420 000 Kč, hlavní řešitel. 1 Jimp: MARSCHALKO, M., ZIĘBA, Z., NIEMIEC, D., NEUMAN, D., MOŃKA, J., DĄBROWSKA, J. Suitability of Engineering-Geological Environment on the Basis of Its Permeability Coefficient: Four Case Studies of Fine-Grained Soils. Materials, 2021, 14(21), 6411 2 D: NEUMAN, D., YANG, S., SOMBATHY, E. Possibility of Monitoring of Movement on Cracks for Solid Rocks. In: IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. IOP Publishing, 2021, Vol. 906, No. 1, p. 012025. MATUSZKOVÁ, B., QU, J., NEUMAN, D. Using of the Tape Extensometer for Possibilities of Landslide Monitoring or another purposes. In: IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. IOP Publishing, 2021, Vol. 906, No. 1, p. 012026. Barbara Matuszková SP2021/59 Analýza vzájemného vztahu inženýrskogeologické stavby horninových masivů, sklonu svahů a koeficientu hydraulické vodivosti, 420 000 Kč, student. 1 D: MATUSZKOVÁ, B., QU, J., NEUMAN, D. Using of the Tape Extensometer for Possibilities of Landslide Monitoring or another purposes. In: IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. IOP Publishing, 2021, Vol. 906, No. 1, p. 012026. SP2020/49 Analýza inženýrskogeologického prostředí u vybraných kanalizačních staveb a skládek vápenatého odpadu, 450 000 Kč, student 1 D: NIEMIEC, D., MARSCHALKO, M., YILMAZ, I., SOMBATHY, E., YANG, S., KUBÁČ, J., MATUSZKOVÁ, B., DURAJ, M., MENDES, E. Specific problems of engineering geological survey of sewer constructions. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. London : Institute of Physics, 2020, s. nestránkováno. SP2019/131 Analýza výzkumu aplikované geologie na lokalitách v České republice a Polsku, 593 000 Kč 1 Jimp: POPIELARCZYK, D., MARSCHALKO, M., TEMPLIN, T., NIEMIEC, D., YILMAZ, I., MATUSZKOVÁ, B. Bathymetric Monitoring of Alluvial River Bottom Changes for Purposes of Stability of Water Power Plant Structure with a New Methodology for River Bottom Hazard Mapping (Wloclawek, Poland). Sensors, 2020, roč. 20, č. 17, s. nestránkováno. 1 D: NIEMIEC, D., MARSCHALKO, M., YILMAZ, I., SOMBATHY, E., YANG, S., KUBÁČ, J., MATUSZKOVÁ, B., DURAJ, M., MENDES, E. Specific problems of engineering geological survey of sewer constructions. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. London : Institute of Physics, 2020, s. nestránkováno.
2022