Interakce mikrobioty s rhizosférou ruderálních rostlin na termicky aktivních odvalech
SP2024/005
Předmětem výzkumu v rámci projektu bude studium rhizomikrobiomu ruderálních rostlin na odvalech s termální aktivitou. Ruderální rostliny jsou druhem spontánní vegetace, která má velký význam pro obnovení biodiverzity v prostředí starých environmentálních zátěží. Prokazují vysokou strategii přežití, snadno osidlují antropogenní činností silně narušená a následně zpustlá stanoviště: rostou na různých skládkách, výsypkách, rumištích, plochách s navezeným materiálem, v ruinách budov, na opuštěných průmyslových plochách a v jejich okolí. Obecně se snadno přizpůsobují změnám v narušených biotopech, a proto lépe odolávají intenzivním změnám v prostředí. V poslední době se výzkum ruderálů nejvíce zaměřuje na jejich biodiverzitu ve vztahu k podmínkám prostředí, především půdního prostředí, a v této souvislosti také na studium jejich rhizobiomu, tedy mikroorganismů v rhizosféře, úzce asociujících s přítomností toxických látek v půdě a podporujících růst těchto rostlin v antropogenně kontaminovaném prostředí. Příkladem jsou studie mikroorganismů v extrémním prostředí, kdy byl již dříve prokázán vztah mezi geochemickými faktory prostředí a složením rhizomikrobiomu. Je známo, že fytomikrobiom je s rostlinou v úzké interakci a je spojen s každou rostlinnou tkání. Rostliny poskytují mikroorganismům redukovaný uhlík a růstové faktory; tím regulují složení a aktivitu přidružené mikrobiální komunity. Mikroorganismy rhizosféry jsou pro rostliny klíčové při získávání a asimilaci živin kořenovým systémem a také přímo ovlivňují jejich růst tvorbou rozmanitých sekundárních metabolitů jako jsou různé signální sloučeniny, extracelulární látky, antibiotika a další exudáty. Navíc, sekundární metabolity, které vylučují, často představují cenné biostimulanty rostlinného růstu, a proto hrají klíčovou roli také při vzniku a formování stresových reakcí rostlin. Bylo prokázáno, že mikroorganismy jsou klíčové pro adaptační strategie přežití rostlin v antropogenním prostředí, že zlepšují toleranci rostlin vůči stresovým faktorům (např. teplotě, suchu, salinitě, přítomnosti toxických kovů v půdním substrátu). Růst a vývoj rostlin na daném území je tedy úzce spojen s mikrobiální komunitou v kořenovém systému rostlin a systémová rezistence mikroorganismů je základem pro adaptaci rostlin na abiotický stres v prostředí. Současně byla prokázána také významná aktivita mikrobiomu v souvislosti se zdravím rostlin na daném území – jsou základem biologické ochrany rostlin proti šíření fytopatogenů (Smith a kol. 2015).
2024